29 de febrer 2008

Decàleg per a l'e-polític

Fruit d'un document elaborat per Localret, Les Polítiques Públiques en l'era digital i sobre el qual encara tinc pendent fer un post, van sortir unes recomanacions que vam denominar el decàleg per a l'e-polític.

Aquestes recomanacions, que van més enllà de la tecnologia, tenen per objectiu donar una orientació als polítics locals a l'hora d'afrontar les polítiques públiques en el context en el que ens trobem actualment. Es tracta de recomanacions generalistes que pretenen més que dir el què s'ha de fer, dir el com s'ha de fer la política local en l'era digital. Breument tindrem aquest decàleg en format píndola de coneixement, però de moment el poso a la vostra disposició tal i com el tenim redactat en el document:

  1. Disposar d’una estratègia. És fonamental realitzar un exercici d’anàlisi i de planificació futura respecte els passos a seguir com a govern local. Estratègia que ha de tenir en compte les oportunitats i els riscos com a municipi (cap a enfora i també com a organització (cap endins).
  2. Lideratge, basat en el consens. La transformació que suposa la implantació de polítiques TIC en una administració pública (amb canvis organitzatius, d’hàbits de treball...) requereix d’un lideratge polític i tècnic clars. A més a més, en un mandat aquests canvis són difícils de realitzar i necessiten, per tant, del consens polític, per garantir-ne la continuïtat en el temps.
  3. Infraestructures de telecomunicacions: una peça essencial. Cal entendre les TIC com el cinquè tipus d’infraestructura pública (juntament amb la via pública, l’aigua, la llum i el gas). Disposar d’infraestructures amb alta capacitat i que arribin a tots els racons del municipi és estratègic de cara la competitivitat econòmica i la cohesió social del municipi.
  4. Proactiu, no reactiu. Mai com ara es requereix dels governs locals que s’avancin als reptes que apareixen cada dia. Gràcies als sistemes d’informació podem ser més proactius i planificar actuacions futures. Els ciutadans no entendran que actuem amb lentitud i sense previsió.
  5. Eficàcia, eficiència i qualitat. Aquests són els principis que han de regir qualsevol actuació pública. Potser és obvi. Els ciutadans volen que els serveis funcionin, a temps i amb una qualitat òptima. I ja és hora que les administracions públiques destinin per a cada servei públic només els recursos necessaris. Ni més ni menys.
  6. Canvi de mentalitat, canvi organitzatiu. Iniciar canvis sota el paraigües de grans “Plans” o “Reformes” pot ser contraproduent. Aconsegueix en primer lloc que l’organització assumeixi els nous valors d’orientació al ciutadà, d’eficència i de qualitat i que no vegin els canvis com una amenaça. Aprova una ordenança que reguli els nous principis i en paral•lel assumeix una organització més operativa i pensada en processos, no en departaments.
  7. Indicadors. És essencial que els canvis que es realitzin funcionin. I per això s’ha de poder avaluar els resultats. Els projectes d’administració electrònica poden crear rebuig si no funcionen des del primer moment. Compta amb un bon sistema d’indicadors que t’ajudi a avaluar els processos i a obtenir millors resultats.
  8. Cooperació – interoperabilitat. Alguns projectes amb clars beneficis per la ciutadania només poden fer-se realitat amb la col•laboració entre administracions. Estigues obert a la cooperació i disposar a compartir el coneixement i els recursos. No tanquis la col•laboració amb el sector privat. Al contrari, planteja noves formes d’entesa. Govern relacional.
  9. Àrea específica. Dedica una unitat de l’organització a impulsar aquests projectes. I sobretot, que pugui destinar a temps a planificar; a marcar una estratègia; a conèixer que estant fent altres organitzacions; a coordinar les diferents actuacions.
  10. Participació. En paral•lel al lideratge clar i fort és necessària la participació de tots els agents implicats en aquests processos. Tant dels treballadors públics, com de les entitats del municipi com els agents socials i els ciutadans en general.
Espero les vostres aportacions i comentaris.

5 comentaris:

Alorza ha dit...

Me gusta. Te lo cambio por este dodecálogo: conductas políticas para la participación ciudadana

Borja ha dit...

Está bién, aunque creo que el político es dificil que esté tan encima de les procesos participativos que se dan en su pueblo, ciudad o territorio. Creo que el deber principal del político en este sentido és el de intentar crear una estructura organizativa i unos valores participativos en su gobierno que después tengan un reflejo en las políticas y las acciones que llevan a cabo.

Javier Llinares ha dit...

Me ha encantado. Lo utilizaré y te citaré.

Borja ha dit...

Perfecto Javier!! Pero mejor cita a Localret, no a mi.

Jordi G ha dit...

Borja, m'ha encantat el decàleg. Ni que sigui una mica tard et comento que el faré servir quan pugui en les presentacions dels cursos...