22 d’octubre 2008

.bcn

Aquest passat divendres em van convidar (a mi i a d'altres bloggers) a la presentació de la campanya .bcn. Es tracta d'una iniciativa conjunta de l'ajuntament de Barcelona i d'altres ciutats del món, més concretament París, Berlín i New York, per a proposar a l'ICANN la creació de dominis d'Internet propis. En el cas de la ciutat de Barcelona, evidentment es tractaria del domini .bcn.

Aquesta inicitiva ha generat un gran debat a Internet, especialment entre els mitjans de comunicació i els bloggers catalans que discuteixen sobre els pros i contres d'aquesta proposta liderada des de l'ajuntament. El tema de debat i el que se li critica principalment a aquesta iniciativa, és la compatibilitat i la convivència que tindrà amb el domini .cat, representatiu de la llengua i la cultura catalanes. Així doncs, i com acostuma a passar sovint en el nostre país, la dimensió nacional està amagant d'altres dimensions que també podrien ser interessants en aquest debat. Abans d'entrar en aquestes altres dimensions, m'agradaria plantejar una petitat reflexió respecte a aquest tema.

Pel que ha pogut veure, al voltant de les altres candidatures, el debat en aquest sentit és inexistent. Per què nosaltres no podem fer el mateix? Ni des dels Estats Units, ni França, ni Alemanya, paísos especialment patriòtics per cert, s'està generant aquesta controvèrsia, al contrari, pel que he vist s'està recolçant la iniciativa i s'està plantejant la seva idoneitat en termes que queden fora de la dimensió nacional i de la convivència del nou domini amb el domini del país. Evidentment que Barcelona forma part de Catalunya i n'és la seva capital, però també és cert que Barcelona manté la seva pròpia identitat i té la seva pròpia marca. A més, hem d'entendre que ens encaminem cap a un món de ciutats, on aquestes competiran i seran les veritables protagonistes, per tant tot el que sigui fet per reforçar aquest actiu, pot ser positiu. Com podeu veure en aquest exemple sobre .nyc les qüestions que ells es plantejen al voltant de la seva candidatura estan definides clarament en altres termes.

Tornant ja a les altres dimensions, diria que l'ajuntament a l'hora d'engegar aquesta campanya ha tingut en compte bàsicament la vessant comunicativa. És evident que Barcelona és una marca, i que des de l'administració de la ciutat fa anys que es treballa per a reforçar-la i dotar-la de contingut. El .bcn significa per a mi un pas més en aquest sentit i a més un pas encertat a l'hora de posicionar a Barcelona com una ciutat innovador i pionera en termes d'Internet.

Per una altra banda en canvi, hi ha certs aspectes que no s'han valorat i no s'han tingut en compte. Els mateixos responsables de l'ajuntament, el dia de la presentació, van comentar que de moment no s'havia pensat en com es dotaria de contingut a aquest domini ni tampoc van fer cap referència a com es gestionaria, quin cost tindria, qui el podria demanar etc. Això no pot ser així. S'ha de pensar i després actuar o fins i tot pensar i actuar al mateix temps, però el que no hauria de fer mai cap organització, i menys una de l'entitat de l'Ajuntament de Barcelona, és actuar i després pensar. Abans de definir una acció d'aquest tipus cal veure com s'alinea amb l'estratègia de l'organització (en això crec que han encertat) i després cal detallar a fons en totes les seves vessants i aspectes, només així ens evitarem els errors, les falses expectatives, etc.

Ah!! m'oblidava. I l'ICANN? Què creieu que farà? S'atrevirà a obrir la veda a la resta de ciutats del món per a que totes puguin demanar dominis propis? N'establirà uns límits? Ja veurem que acaba passant. Des d'aquí intentarem seguir l'evolució d'aquesta història.